Internet och integritet väcker en hel del scenarior och en massa med frågor – vem har rätt till information och vem har inte. I USA funderar Trump på att montera ned integritetsskydd på nätet.

 

I ett inlägg tidigare diskuterades det om hur borttagandet av kopparnätet drabbar landsbygden och äldre personer främst – de som är mer beroende av fast telefoni och bredband än andra kategorier av befolkningen.

 

I USA är det annorlunda, i Expressen går det att läsa om hur Trump funderar på att montera ned skydd på nätet. Det var Barack Obama som under sina sista dagar på ”tronen” valde att stärka internetanvändarnas integritet men som nämnt väntas nu hans efterträdare Donald Trump att montera ner dessa bestämmelser.

 

En del säger bu andra säger bä

 

Detta har tagits emot med både ris och ros. Mestadels ris hos demokraterna. Republikanerna som ställer sig bakom förslaget menar att integritetsskyddet i dagens läge ger marknaden en snedfördelad konkurrens, där Google och Facebook får fria tyglar när det kommer till att samla in information medan andra internetleverantörer inte alls har samma chans att göra detta. Men hos demokrater är tonen en annan, där menar man att integritetsskyddet fullständigt försvinner hos konsumenter som handlar på nätet. Ska man kunna använda privat information och sedan sälja den och tjäna pengar? Varför ska någon överhuvudtaget ha information om vad man besöker för sidor och vad för saker man köper? Det är frågor som just nu bollas och diskuteras i amerikansk politik – frågor som är aktuella över hela jorden i princip. För det är sådana etiska frågor om integritet som internet för med sig.